onsdag 15 april 2009


hejblogg.


Torsdag isag och två dagar i skolan har redan gått. det är jättetråkigt, ja. men som tur är så är dt bara två månader kvar och sen blir det lite omväxling i vardagen!

Och nu dendär bajstemadagen som vi hade med skolan och folk från fryshuset idag visade sig vara riktigt bra, alltså absolut ingen bajstemadag! Vi fick lyssna på Leo Razzak som var hur bra som helst! Hans föreläsning var den absolut bästa! Hela dagen handlade i stort sett om kvinnoförtryck, om allt med hedersvåld osv inom vissa kulturer eller traditioner.

Vi diskuterade hur invandrares föräldrar framförallt uppfostrar sina barn till skillnad från hur svenskar gör det. Det som jag tyckte var mest intressant var när vi diskuterade om man får gifta sig med vem man vill.

Det blev en liten het debatt faktiskt. Min personliga åsikt är i alla fall att självklart får man gifta sig med vem man vill! Jag tycker att giftemål handlar om kärlek mellan två personer som beslutar att dela sitt liv med varandra, varför skulle mina föräldrars åsikt styra mina val. som vuxen människa har man rätt att göra precis hur man vill och ta eget ansvar för det. Om mina föräldrar skulle utesluta mig ur familjen eller se ner på mig, älska mig mindre på grund av att jag väljer att gifta mig med någon som dom tycker är "opassande" så tror jag inte att det skulle påverka mitt val. självklart skulle det få mig att tänka och tvivla, men aldrig att ändra mitt val.

Men jag vet ju att jag själv inte kommer hamna i den situationen så mitt synsätt på det kanske inte alls stämmer, de som verkligen är med om det vet ju... i alla fall så var det en intressant och lärorik dag!

Efter skolan kom loveliten hit en stund och lekte med mig o lizzie! vi bakade sockerkaka och loveliten missade bussen (: men pappa skjutsade och snart ska ja se vänner tänkte jag.


PUSS&HEJ


Inga kommentarer: